O tym wydarzeniu
Jak wyjaśnia Lev Manovich, klasyczny ekran to płaska, prostokątna powierzchnia, służąca do oglądania go z przodu, pełniąca rolę okna wiodącego do innej przestrzeni, która od naszego świata oddzielona jest ramą. Wraz z pojawieniem się renesansu, malarstwo przenosi się z fresków i mozaik na płaszczyznę płótna – coś, co według podanej przez Manovich’a definicji, można nazwać ekranem, który do dzisiaj zasadniczo się nie zmienił. Jego proporcje pozostały zbliżone do piętnastowiecznego malarstwa a oba sposoby wyświetlania obrazu przez monitor komputera odnoszą się do tradycji malarstwa. Mowa o formacie horyzontalnym, kojarzonym z pejzażem oraz formacie wertykalnym, kojarzonym z portretem.
„Ekrany” to malarstwo cyfrowe, czerpiące z tradycji malarstwa klasycznego. Każde dzieło powstaje analogicznie do powstawania tradycyjnego obrazu w malarstwie. Zaczyna się od pustego, na ogół białego płótna, a następnie wypełnia się jego przestrzeń kolorem za pomocą pociągnięć wirtualnego pędzla, który zostawia swój unikalny, cyfrowy ślad. Powstały obraz, mimo, że nie sposób odmówić mu bytowości – tak naprawdę nie istnieje. Jest abstrakcyjnym zapisem binarnym, odpowiednio interpretowanym i wyświetlanym przez ekran telewizora. Jego nieistniejącą fakturę stanowi pozostający w nieustannym ruchu, różnorodnie świecący zespół pikseli. Dzieła celowo nie zostały przeniesione na papier czy płótno, zostały w swojej wirtualnej przestrzeni, w której powstawały, bo tylko ta przestrzeń pozwala w pełni zaprezentować ich unikalny charakter. „Ekrany” nawiązują do tradycyjnego malarstwa ale nie starają się go imitować ani z nim konkurować. To po prostu kolejna technika malarska, powstała przy użyciu dostępnych technologii – zupełnie tak, jak malarstwo olejne w szesnastym wieku.
Część pisemna: Malarstwo w dobie sztuki nowych mediów
Opiekun pracy pisemnej: dr Katarzyna Lewandowska
Część artystyczna: Ekrany
Promotor pracy artystycznej: Prof. Maciej Świeszewski
Aneks: Bez tytułu
Opiekun aneksu : prof. Maria Targońska
Recenzent dyplomu: dr Małgorzata Jankowska
b Zbrojownia Sztuki Galeria
Gdańsk, Targ Węglowy 6
Zbrojownia Sztuki to realizacja idei akademii otwartej – otwartej na świat, a przede wszystkim: na mieszkańców naszej metropolii. Projekt Zbrojownia Sztuki zawiera się w czterech rzeczownikach: ekspozycja, edukacja, popularyzacja i archiwizacja. Animatorem wszystkich tych działań będzie Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku. W Zbrojowni Sztuki będziemy prezentować wystawy, przygotowane we współpracy z instytucjami kultury oraz uczelniami artystycznymi w kraju i w Europie. Chcemy stworzyć miejsce, w…
Zobacz profil miejscaWięcej info
Profil na Facebooku:
Strona internetowa:
Adres e-mail:
Telefon:
Komentarze
By dodać zdjęcie lub komentarz, musisz być zalogowany. Zaloguj się