O tym wydarzeniu
Miasto – ludzie – auta to prezentacja wczesnych fotoreporterskich prac Jacka Piotrowskiego. Fotografii tworzonych z pasji, potrzeby zatrzymania ulotności, a jednocześnie będących dziś historycznymi dokumentami przemian, jakie zaszły w polskim pejzażu systemowym, społecznym i urbanistycznym. W czarno-białych zdjęciach, kameralnych w formie i nastroju Autach z PRL autor opowiada o świecie sprzed 30 lat. Z młodzieńczą ostrością, wrażliwością i humorem przedstawia swoją wersję fotografii miejskiej, gdzie dorastanie, dojrzewanie odbywało się w kontekście wolnościowych zrywów (strajki w stoczni), niezależnych działań artystycznych (działania performatywne, koncerty punkrockowe) oraz budowania własnej tożsamości obywatelskiej (wybory 4 czerwca 1989). Analogowe zdjęcia Piotrowskiego są dynamiczne i bardzo filmowe – czy to nokturny, czy obrazy w pełnym świetle słonecznym zawsze są starannie wykadrowane, o czym przekonuje widoczna niekiedy perforacja negatywu. Ich motywem przewodnim są pojazdy jako świadkowie, uczestnicy i budujące sztafaż obiekty minionego czasu, systemu. Niektóre z nich prowadzą filmowi amanci (Jerzy Englert), inne przewożą obiekty kultu kopię obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej (Mercedes. 1988 ) lub ikoniczne postacie jak Lech Wałęsa ( Skoda. 1985), Jan Paweł II (Papa Mobile.1987) Wehikuły codzienne w perspektywie blokowisk, autobusy, więźniarki, kultowe przyczepy campingowe na tle pejzażu miejskiego i symbolicznych dla byłego reżimu budynków snują niespieszną opowieść o czasie przemian. Poprzez swą zawężoną do czerni, bieli i szarości barwę zdjęcia te przenoszą widza w czas zaprzeszły. Pokazują maszyny użytkowane, mające swoje mitologie, budzące wspomnienie relaksu lub grozy związanej z przemocową działalnością aparatu opresji, jakim była milicja zwana (sic!) obywatelską. Z perspektywy czasu fotografie zwykłych miejsc, pojazdów i ludzi nabrały charakteru archiwaliów, bo choć rejestrowane szybko, jak to dziś mamy w zwyczaju za pomocą narzędzi zgoła niefotograficznych, tamte zapisy tchną atmosferą wolności, choć pod presją. Dzieci na podwórkach, stoczniowiec przy meleksie, który poza funkcją narzędzia pracy jest nośnikiem hasła zbuntowanej załogi (Armia z Wojciechem, Zomo z Lechem), okratowany autobus jelcz, który bardziej przypomina czołg niż pojazd użyteczności publicznej i wreszcie kultowe mercedesy „beczki” jako przedmiot pożądania ówczesnych. Dziś nie ma już samochodów w tamtej formie, a te, które pozostały, stanowią raczej muzealny eksponat, ekskluzywny oldtimer lub wrak do zezłomowania. W każdym przypadku rzadki obraz do rejestracji.
Jacek Piotrowski – fotoreporter artysta, operator filmowy, pochodzi z Gdańska. Był członkiem Kroniki Studenckiej na Politechnice Gdańskiej. W latach 90. XX w. ukończył Wydział Operatorski Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi. Jego pasją jest fotografia dokumentalna, którą tworzył od lat 80. Uważny obserwator i rejestrator najważniejszych dla przełomu systemowego w Polsce zmian w warstwie społecznej, na przykład zmieniających się obyczajów prywatnych. Od ponad 10 lat zajmuje się fotografią inscenizowaną, głównie portretami i modą. Jest autorem wielu okładek płyt rockowych polskich zespołów, m.in. IMTM, Golden Life i Big Cyc oraz artystycznych sesji mody do „Wysokich Obcasów” (a wcześniej do „Magazynu GW”). W 1996 zdobył dwie pierwsze nagrody w konkursie Polskiej Fotografii Prasowej w kategoriach: Ludzie i Kultura. Jego portrety zdobiły okładki wielu tygodników i miesięczników w kraju w tym nieistniejącego Tygodnika Gdańskiego fotografował wielu znanych ludzi, m.in. byłego premiera Donalda Tuska. Zdobył wyróżnienie w kategorii moda Contax Award we Francji. Współpracował z Warszawską Szkołą Fotografii. Dla Europejskiego Centrum Solidarności stworzył fotograficzną rekonstrukcję Sali Kolumnowej Pałacu Prezydenckiego na stałej wystawie. Jest jurorem konkursu branży wydawniczej Stowarzyszenia Prasy Firmowej Custom Publishing – Szpalta Roku. http://www.jacekpiotrowski.idemo.pl/
kuratorka: Małgorzata Taraszkiewicz-Zwolicka.
Współpraca: Mariola Balińska, Joanna Michniewska, Maria Szymańska-Korejwo, Małgorzata Posadzka
Gdzie?
Kiedy?
10 lip – 30 sie 2015 r., 18:00
Cena za wejście
Free
Galeria
b Gdańska Galeria Fotografii Przestrzeń artystyczna
Gdańsk, Długi Targ 24
Prezentacje wystaw fotografii w szerszym kontekście współczesnej sztuki. Blisko 9. tysięczna kolekcja fotografii z okresu XIX-XXI wieku.
Zobacz profil miejscaWięcej info
Profil na Facebooku:
Strona internetowa:
Telefon:
Komentarze
By dodać zdjęcie lub komentarz, musisz być zalogowany. Zaloguj się